od Jurka:


94. Konkurs, zadania


Witam was, witam ciebie! Wyjaśnienie dla uczestników nie będących czytelnikami blogu: na tych łamach jesteśmy na "ty". W dodatku pisane małą literą, tak nam po prostu łatwiej. Nie zaś z braku szacunku, przeciwnie: tego tu pod dostatkiem - teraz zaś również wdzięczności, że się zdecydowaliście na wzięcie udziału.... 


Zadanie "sygnał"

1. Obustronnie odłącz prawy interkonekt: od wyjścia odtwarzacza CD i od wejścia następnego komponentu, następnie odtwórz którąś z pozycji wcześniej wymienionych. Zatem poprzez lewy tylko kanał nagrania i systemu - i tylko lewy interkonekt.  Który następnie obróć w przeciwnym kierunku. Jeżeli usłyszysz różnicę, to przekonałeś się samemu o istnieniu czegoś do tej pory ci nieuświadamianego: kierunkowości. Czyli różnic brzmienia zależnych od orientacji. 

Opisz ich charakter - w kategoriach tonalności i frazowania.

(W tym miejscu mogę sobie wyobrazić poczucie surrealizmu tych wszystkich, dla których kierunkowość była od dawna oczywistością - i którzy tylko dla potrzeb konkursu zgodzili się udawać niewiedzę. Do nich prośba, by wytrwali w uszanowaniu tamtego założenia, a siłę emocji włożyli teraz w bogactwo opisu.)    

2. Powtórz ten sam eksperyment - nadal poprzez tylko lewy kanał systemu, teraz jednak przy użyciu interkonektu prawego, ewentualnie również innych ze swoich zasobów. Porównaj skalę różnic pomiędzy obu orientacjami każdego z nich (powinny być raz większe, raz mniejsze - każdy bowiem kabel jest zbiorem części składowych, przewodników i dielektryków, o indywidualnej orientacji kierunku lepszego brzmienia, ów zaś zbiorczy jest  wypadkową wszystkich wektorów, mniej lub bardziej wyrazistą). 

3. Zachowując dla obu oryginalnych interkonektów orientację lepiej brzmiącą, podłącz teraz na powrót oba, przyporządkowując je jednak - prawy i lewy - odwrotnie niż w konstelacji pierwotnej. Posłuchaj systemu - teraz w stereofonii. Czy stwierdzasz wpływ zamiany na brzmienie zintegrowanej całości, przede wszystkim w aspektach czasowej zgodność kanałów, kształtu sceny muzycznej, integracji jej prawej i lewej strony? 

(W przypadku każdego na świecie systemu - i każdej pary kabli - stopień jakości przyporządkowania stronami będzie odmienny; i tylko pytanie, czy dla ciebie słyszalny.)


Zadanie "głośniki". 

1. Eksperyment podobny, teraz jednak na dalszym etapie przebiegu sygnału. Dla wyrazistości rezultatów, użytkujesz ponownie tylko lewy kanał systemu, przy usuniętym zatem prawym interkonekcie - oraz tym razem również usuniętym prawym kablu głośnikowej pary. Porównujesz brzmienie czterech możliwych orientacji kabla lewego. Najpierw więc oryginalna, potem zamiana plusa i minusa - zarówno od strony wzmacniacza, jak i głośników (przy zachowanej zatem polaryzacji), potem obie te same kombinacje po odwróceniu kierunku przebiegu kabla.

Wszystko to zakładając jego obracalność; w przypadku zatem podłączeń z jednego końca poprzez wtyki, z drugiego widelce, eksperyment byłby niewykonalny. Jeśli jednak sprzyja nam szczęście - i jeśli słyszysz różnice pomiędzy orientacjami, pozostaw najlepszą - czy to oryginalną, czy to nowo wybraną.

2. Przyjmując identyczną dla również kabla prawego, posłuchaj z kolei jego brzmienia - w tym samym lewym kanale systemu.

3. Zachowując wybraną optymalną orientację dla obu głośnikowych kabli, przejdź do odsłuchów całego systemu w stereo. Również teraz - jak w przypadku interkonektów - przyporządkowując każdorazowo kanałom kable odmiennie; jeśli słyszysz różnice, opisz. 


Zadanie "sieć"

Wyselekcjonuj jakieś zbędne dla zasilania komponentów gniazdko elektryczne - obojętnie, czy na odrębnej, czy też wspólnej z systemem fazie domowej sieci zasilającej. Dobierz jakiś - również dla zasilania systemu niepotrzebny - kabel sieciowy. Słuchając muzyki, podłączaj go do gniazdka przy naprzemiennie dwóch różnych położeniach wtyczki (przyporządkowując zatem pozycjom "zero" i "live" odmienne wewnętrzne przewody sieciówki). Jeśli słyszysz różnice brzmieniowe, opisz.

Doprecyzowując, sieciówka ma być zakończona"ślepo", bez niczego podłączonego na jej drugim skraju, dla jej zaś obracalności gniazdko musi być typu "schuko" - lub też ona sama bez kabla i pina masy, wyłącznie dwubiegunowa.  


Zadanie "przestrzeń".

Wytypuj dowolny obiekt w pomieszczeniu odsłuchowym. Ułatwisz sobie zadanie, wybierając jakiś o wymiarach pokaźnych - oraz dających się zorientować w kategoriach przestrzennych: przód, tył, dół, góra. Przykładowo może to być poduszka, którą umieścisz na swoim  rutynowym miejscu siedzącym - sam zaś posłuchasz muzyki stojąc. 

Czy zauważasz różnice brzmienia systemu (oba kanałay, stereofonia) w zależności od orientacji poduszki? Pomimo niezmienności własności tłumiąco-rozpraszających, z powodu zatem wyłącznie odmiennego ukierunkowania składowych części struktury materiałowej? 

(Zadanie to, odsłuchowo nieco trudniejsze, adresuje zjawisko kierunkowości na poziomie teraz wyższym: całości pomieszczenia i globalnego w niej pola energetycznego.)


Również nieusłyszenie jakichkolwiek różnic w przypadku wszystkich eksperymentów nie zamyka szans na konkursowy sukces. Warunkiem jest jednak odpowiedź na pytania: 

- jakie aspekty są dla ciebie w muzyce ważne? 

- jakie nieistotne (być może, wymienisz tutaj będące - na podstawie mojej wiedzy - funkcją właśnie kierunkowości)? 

Przede wszystkim zaś opisz, w jakich kategoriach odbierasz muzykę, przykładowo: estetycznych, emocjonalnych, intelektualnych - ale stop podpowiadania, jury czeka na twoją własną relację.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wprowadzenie